תרבות יהודית גאורגית לאחר העליה - ברכה או מכשול לקידמה

ראשי >בקהילה>תרבות יהודית גאורגית לאחר העליה - ברכה או מכשול לקידמה
תרבות יהודית גאורגית לאחר העליה - ברכה או מכשול לקידמה
 
הגבהת הווליום בניגון המוזיקה הגאורגית ופתיחת הידיים בריקוד אנחנו לא מספיקים לחשוב, לראות ולהעריך את עשייתנו מבחוץ. במידה ולוקחים פסק זמן ומחליטים לנסות להבין את הסוגיה האתנו-התרבותי הנושא הופך לטריוויאלי ואף פשוט. ברשותכם אנסה להמחיש, לחדד ואף להקצין במספר דוגמאות.
 
על מנת להסיר ספק ולא להעלות סימני שאלה בכל הצהרה שבהמשך, אציין 2 נקודות מוצא:
1. אני מעדיף באופן טבעי "יהודי אחד מגאורגיה" מאשר אנגלי, אמריקאי, צרפתי וגם גאורגי.
2. אני אוהב חלק מהתרבות ושירה גאורגית (ולא כדרך חיים) ולעתים מעדיף אותה על תרבויות רבות בעולם, לא מתוך נוסטלגיה ולא מתוך היותי יליד גאורגיה ולא בשל עבודתי בגאורגיה, אלא מתוך בחירה חופשית ומתוך ההשוואה לאלטרנטיבות של תרבויות אחרות.
 
במידה ונקודות הומצא מובנות, אוכל בתצורה חופשית לחדד את ראייתי.
 
כידוע, לקריאה בכתובה, "תחת הכותרת של חתונה יהודית", מזמינים רב בגלל התוכן ולא מזמינים כומר מהכנסיה וגם לא מולה מהמסגד.
 
אם עד כאן אנחנו מסכימים ההמשך לוגי יותר. שעושים אירוע תחת הכותרת של "קליטה" ומציינים "45 שנה לעליה", מן הראוי להציג את הישגנו במולדת, עד כמה הפכנו לישראלים ועד כמה נקלטנו והגענו להצלחות בתחומי החינוך, התרבות והמדע. על כן, להציג בערב "יהדות גאורגיה" של "העליה", אלמנטים נוצריים, תרבות זרה גאורגית לא יהודית וזמרים גאורגים (לא ישראלים) שפותחים את האירועים בשפה הגאורגית והמציגים בשל בקשת המארגנים את התרבות הגאורגית הכי ירודה ונמוכה, ולזה מתווסף הצגת שירה גאורגית כפרית ע"י זמרים ישראלים עולים מגאורגיה. לבסוף לא מקבלים, לא נושא יהודי, לא הצגת הישגי הקליטה ואפילו לא תרבות או שירה איכותית.
 
בהמשך לפתיח, אציין שאני כן מקיים אירוע תחת הכותרת של "מפגשים בין מדינות ומטפל בביקורי משלחות בשני הכוונים", אני דואג להציג בביקור של הישראלים בגאורגיה שירה גאורגית בביצוע ע"י גאורגים מוכשרים המציגים תרבות איכותית (מה שלצערי טרם ידוע בישראל) או כמחווה של קבלת פנים והזדאות, שירה בעברית שמושמעת ע"י נוצרים ומאידך למשלחות גאורגיות המגיעות לישראל אני מציג (אך ורק) תרבות ישראלית איכותית ובעברית ולא מתחנפן ומציג חיקוי לא מוצלח בכך שאני גאורגי או נוצרי טוב מהם.
 
יתרה מזאת, יש עניין לעודד קשרים תרבותיים בין גאורגיה לישראל כי הסיבה העיקרית לשינוי תדמיתנו בישראל לאחרונה נעשה בעיקר בשל החשיפה של ישראל לגאורגיה ולתרבות גאורגית איכותית המתבצעת ע"י גאורגית נוצרים.
 
לסיכום, לפנינו בלבול מוחלט בין נושא "יהודי" ו"נוצרי", בין תרבות "יהודית גאורגית" לתרבות "גאורגית". כך למשל אתן דוגמה נוספת: באירוע דתי ומסורתי, למשל בר מצווה, המהווה לסמל וקולמינציה של התרבות היהודית, מתוך חוסר ידע ובלבול אנחנו פותחים את החגיגה בריקוד עם סממנים נוצריים גאורגים ולרוב כהשלמה דואגים להזמין אמנים נוצרים שהמציגים את השירה הכי ירודה והכי נמוכה ושלעיתים כלל לא מוכרת בגאורגיה.
 
אינני יודע מה עוד צריך להסביר?
אחרי 45 שנה לעליה לפנינו בעיית קליטה רצינית, כשלון באופן סטטיסטי (אשמח שמישהו יציג מספרים אחרים) שסיבתה בעיקר באתנוס-תרבותי וסגירתנו בגטו תרבותי, בלבול בין תרבות "יהודית גאורגית" לתרבות "גאורגית" ובעקבותיה בעיה בזהות יהודית ובעיה בזהות ישראלית.
 
ואם ההסבר לא משכנע או שמישהו חושב שישנה בעיית אדקווטיות, ועדיין ישנה הצדקה אינטרסנטית במסחר בבני אנוש או להמשיך בהוצאת עיתונות בגאורגית דבר המהווה לבסיס אידיאולוגי לגטו התרבותי או המשך החגיגות של פוליטיקאים סוג ג' שמטרתם היא "חזרה לאחור" וסגירה בגטו תרבותי ע"מ לנצל לטובתם את חוסר הקידמה וטיפוח או מתן לגיטימציה של ארגונים "אסורים" של יהדות גאורגיה שהמשך קיומם מהווה לפשע אנושי ואנטי ציוני במיוחד לאחר חזרתינו למולדת, ארגונים שהפכו לסיבה העיקרית לכשל התדמית והקידמה של יהדות גאורגיה בישראל... לאלה שיש עניין או אינטרנס לתופעות הרסניות הנ"ל, ניתן לדלג על ההסבר שלי...
 
לסיכום, כל בלבול בין תרבות "גאורגית" ו"יהודית-גאורגית", אינה מביאה לתרומה וכבוד לאף אחד מהצדדים.
 
הבעיה אכן קיימת גם בקבוצות אנושיות אחרות ועל כן אנסה לשרטט מרשם כללי ואופטימלי: מינימלזיציה של תרבות העבר ייפגע חלקית וזמנית דור 1 בלבד, אך מאידך, מחידוד, חיזוק, טיפוח העבר - יהנה זמנית דור 1 ויסבלו הדורות הבאים והמדינה היהודית כולה. קשה לי אף לתאר את מדינת ישראל שמעבר למכלול הצרות הגאופוליטיות ואין ספור בעיות פנים מתמודדת עם מלחמות תרבויות מיובאות העלולות להיווצר בתוך הבית
 
 
מאת איציק משה 
הוספת תגובה

מבזקים

האם תבקר השנה בגאורגיה?


חיפוש


לקישורים נוספים...